Upptäckare 10–12 år

Årsta Scoutkår har tre upptäckaravdelningar: Svamparna (måndagar), Snapphanarna (onsdagar) och Stigfinnarna (torsdagar).

Tillsammans med scoutkompisarna i Upptäckarna får du uppleva nya äventyr varje gång ni ses. Scoutmötet är två timmar och innehåller både roliga och lärorika övningar. Det kan vara allt från sjukvård och orientering till att bygga en koja. Det är viktigt att vi provar på saker på riktigt, vi testar oss fram till lösningar, gör fel och gör rätt, och förbättrar oss till nästa gång.

Några gånger per år åker vi (alla upptäckare tillsammans) på hajk till vår scoutstuga i Åva, där vi sover i vindskydd eller i stugan beroende på väder och önskemål. Ibland blir det hajk på annan plats, t ex Gålö, och varje år i juni är det scoutläger på Vässarö.

De flesta som blir Upptäckare i Scouterna har varit Spårare innan, men det går såklart bra att börja som Upptäckare direkt.