Årsta Scoutkår startades redan 1947. Vi bedriver vi ungdomsverksamhet för scouter i åldrarna 8 till 19 år. Vårt huvudsakliga mål är att ge våra yngre scouter en möjlighet att utveckla sig själva, att komma ut i skog och mark och röra på sig och på köpet få praktiska färdigheter och förståelse för hur man beter sig när man skall arbeta i grupp. De äldre scouterna har nöjet att lära ut allt det här och ge våra yngre upplevelser för livet. Och som vi säger: I scouterna lär vi för livet, inte för arbetslivet! Därmed inte sagt att scouting inte ger många bra erfarenheter som kan vara till nytta i arbetslivet. Årsta Scoutkår också aktivt för att våra aktiva ledare skall få intyg på sina insatser och färdigheter i scouting.

Årsta Scoutkår tillhör Scouternas riksorganisation och är helt oberoende av politiska och religiösa organisationer. Vi har drygt 130 medlemmar, varav 70 är mellan 8 och 18 år. Kårerna runtom i landet varierar i storlek och Scouternas största kår har drygt 450 medlemmar.

Inom kåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår stuga i Årsta.

Årsta Scoutkår har en styrelse som träffas med jämna mellanrum (3-4 gånger per termin). På styrelsemötena diskuteras och beslutas allt från ekonomi, städdagar, lokalfrågor och andra ärenden och aktiviteter. Kåren har en kölista och ett medlemsregister som uppdateras löpande.

Stadgar Årsta Scoutkår (pdf)

Vill du lämna ett bidrag till Årsta Scoutkår, och göra det möjligt för ännu fler barn att bli redo för livet?

Ditt bidrag hjälper scouter i Årsta Scoutkår. Pengarna sätts direkt in på vårt bankgiro 5291-5097 och Årsta Scoutkårs styrelse fördelar pengarna till våra avdelningar som behöver bidraget eller till Årsta Scoutkår generella verksamhet. Du väljer själv summa. Alla bidrag är viktiga och gör skillnad!