Utmanare 15–18 år

Årsta Scoutkårs utmanaravdelning heter R.F.S.U, Roliga Filurer Som Umgås. Avdelningen träffas 2,5 timmar varje tisdag.

Att vara scout är att utmana dig själv och din omgivning. Tillsammans med dina scoutkompisar får du uppleva utmanande friluftsliv och engagera er i samhällsfrågor.

Utmanartiden är en härlig och händelserik tid. Veckorna är oftast fulla av aktiviteter, och då är det skönt att koppla bort vardagen med Scouterna. Som utmanarscout öppnar sig världen för dig på riktigt. Du och dina kompisar har möjlighet att åka på en mängd olika läger och äventyr runt om i Sverige, Europa och världen. Det är som utmanarscout som många får möjlighet att åka på världsscoutjamboree.

I Scouterna är det alltid tillåtet att göra fel, men det är ofta när vi reflekterar som vi kommer på hur vi ska göra för att det ska bli rätt nästa gång.

De  flesta som blir Utmanare har varit med i Scouterna sedan tidigare men det går såklart bra att börja som Utmanare direkt.